
LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for January/February 2011 
 

I  FREEDOM OF EXPRESSION 

 

In the period covered by this Monitoring Report, there were several cases pointing to 

potential violations of freedom of expression. 

 

1.  Threats and pressures 

 

1.1. The pronouncement of the first-instance verdict, against the suspects for the murder 

of French citizen Brice Taton on January 25 in the Higher Court in Belgrade, was marked by 

many incidents. The hooligans that were present in the courtroom shouted threats and 

insults and even physically harassed the reporters. According to media reports, due to the 

poor organization in the Palace of Justice, the verdict was delivered in one of the smaller 

courtrooms with a mere 45 seats, instead of in the main courtroom. The first incidents 

occurred when the hooligans tried to force their way into the courtroom, where the sentences 

against their friends were being pronounced. These incidents continued when they attacked 

the camera crews of Serbian and French televisions that were shooting interviews in front of 

the Palace of Justice. Larger incidents were prevented by the court security and the riot 

police. 

 

Brice Taton was attacked on September 17, 2010 in the Obilicev Venac Street in downtown 

Belgrade, on the eve of the football match between Partizan Belgrade and the French team of 

Toulouse. He was beaten up and died of the injuries twelve days later. The first-instance 

verdict sentenced 15 Partizan supporters to a total of 240 years in prison. 

 

The Public Information Law expressly stipulates that public information shall be free and in 

the interest of the public, as well as that it is forbidden to directly or indirectly restrict 

freedom of public information in any manner conducive to restricting the free flow of ideas, 

information or opinion or to put pressure on public media and its staff so as to obstruct their 

work. The same Law says that in the field of public information, foreign nationals – in the 

concrete case this includes French reporters and French camera crews – shall have the same 

rights as domestic citizens. Otherwise, according to the Criminal Proceedings Law, the 

pronouncing of the verdict shall always be public and hence the reporters were entitled to 

attend. 

 

1.2 Every Tuesday, at the time when TV92 broadcast its investigative series “Insider”, the 

streets of Lazarevac, where the head office of the “Kolubara” coal basin is situated, were 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for January/February 2011 
 

plastered with posters with messages aimed against the said station. “Kolubara” is the 

company that is the integral part of the public electric provider “Elektroprivreda Srbije”. In 

its latest series, “Insider” uncovered the mass embezzlement in “Kolubara”. After the 

program was aired in the evening of February 15, the town was plastered with obituaries for 

B92, containing the names of the editor-in-chief and the authors and journalists of “Insider”, 

as well as of the names of mourners and organizers of the funeral. Many have perceived this 

incident as a call to violence. The local police told the media they did not know who was 

behind the posters. The Independent Journalists‟ Association of Serbia (NUNS) said it 

considered the B92 obituaries as an overt threat against the B92 editor and the “Insider” 

team and called the competent authorities to urgently identify and prosecute the 

perpetrators. Interestingly enough, a large number of obituaries and posters containing 

messages aimed against B92 is located near the police station, which compromises the 

police‟s claims that they do not know who the perpetrators are. “The obituaries undoubtedly 

represent an overt threat against journalists, but also a warning to potential witnesses to 

refrain from testifying publicly about the fraud in „Kolubara‟ ”, NUNS Vice-President Jelka 

Jovanovic said. Serbian President Boris Tadic condemned the attacks and threats against the 

authors of TVB92‟s “Insider” and vowed the state would deal with everyone threatening the 

security of the citizens of Serbia. 

 

The Public Information Law expressly stipulates that public information shall be free and in 

the interest of the public, free of censorship, as well as that it is forbidden to restrict freedom 

of public information in any manner conducive to impeding the free flow of ideas, 

information or opinion. The Law prohibits anyone from putting pressure on public media 

and its staff so as to obstruct their work. Putting someone‟s name on an obituary and 

plastering these obituaries to walls, as it was the case in Lazarevac, may represent a threat 

against the security of a person, by threatening to attack that person‟s life or body. According 

to the Criminal code of the Republic of Serbia, threats against the security of persons 

occupying positions of public interest in the field of information, where such threats are 

made in relation to the tasks carried out by these persons – which condition was fulfilled in 

the concrete case relative to the editors and journalists of B92 – shall be subject to a prison 

sentence ranging from one to eight years. Until the time when this Report was finalized, the 

police in Lazarevac did not identify the persons responsible for plastering the obituaries for 

B92 in their city. NUNS in the meantime stated that their representatives, as well as the ones 

of the OSCE Mission‟s Media Department, who visited Lazarevac together on February 17, 

were told by the Deputy Commander of the Lazarevac Police Vladan Sismic that there were 

clear clues about the perpetrators. Sismic also announced that the investigation would be 

completed in the next couple of days. Since that never happened, NUNS protested with the 

Director of the Police Milorad Veljovic. In a similar case back in 2005, the court in Belgrade 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for January/February 2011 
 

sentenced three persons to 10 days in prison, each for plastering walls with anti-Semitic 

posters containing slogans and calls for the boycott of TVB92. 

 

1.3. On February 16, 2011, journalists Niko Perkovic, the correspondent of the daily 

“Dnevnik”, and Dragan Jovanovic from TV Kula, were physically removed from the session of 

the City Council in Kula. Perkovic and Jovanovic were then apprehended and taken to the 

police station. The reporters of other dailies – Ranka Ivanovska from “Blic” and Branka 

Baletic from “Vecernje Novosti” – were also forcibly ejected from the Council meeting. The 

personnel of the private security company, employed by the Municipality, pushed them out in 

the lobby while shouting threats. Niko Perkovic says it all started in the Council hall, when 

the President of the Municipality Zeljko Kovac told the journalists to leave the session 

because they allegedly did not have the valid accreditations. “I took the accreditation of my 

newspaper from my wallet and gave it to them, but they told me it was invalid and that we 

must have special accreditations issued by the Municipality to be able to report from the 

sitting. Shortly thereafter the private security came to me and my colleague from the 

television station. They started to pull our clothes. When the situation deteriorated further, 

two councilors came and tried to defend us, but to no avail”, said Perkovic. He claims he has 

been reporting from the Council sittings for the last seven years, during which he never had 

any similar problems. After they were expelled from the session hall, the journalists were 

asked by a police patrol in front of the hall to come to the station and give a statement. While 

the two expelled reporters were in the police station, the reporters of “Blic” and “Vecernje 

Novosti” were ejected too. 

 

The Public Information Law stipulates that state authorities and organizations, territorial 

autonomy and local self-government bodies, public services and public companies, as well as 

members of parliament and councilors, shall make information on their work accessible to 

the public, under equal conditions for all journalists and all media. According to media 

reports, the reason of the row of the Council majority in Kula and the media is the Rules on 

how to make the sessions of the Municipal Council in Kula and its working bodies open to the 

public, which were adopted a month earlier. The journalists consider these Rules to be utterly 

restrictive, one of the reasons being the fact that it introduced excessive formality in the 

process of issuing accreditation. It ought to be said that it is utterly unacceptable to obstruct 

the obligation of local self-government to make the information about its work accessible to 

the public by adopting bylaws that are essentially restricting media freedoms. Article 8 of the 

Public Information Law stipulates that no provision of this Law shall be interpreted and 

enforced so as to revoke a right guaranteed by law or to restrict the said right to an extent 

greater than the one prescribed by the law. In the concrete case, the enforcement of the 

provisions of Article 10 of the Public Information Law, introducing the obligation of local 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for January/February 2011 
 

self-government to make the information about its work accessible to the public, is restricted 

by adopting bylaws. In this case – the Rules on how to make the sessions of the Municipal 

Council in Kula and its working bodies open to the public, as well as the excessive formalities 

contained in these Rules regarding the issuance of accreditations, which is contrary to Article 

8 of the Public Information Law. 

 

2.  Legal proceedings 

 

2.1. Businessman Filip Zepter has pressed charges against the daily “Kurir” over three 

texts that the said daily has published about the business of his companies. Zepter requested 

100 million dinars in damages, “Kurir” reported in its edition on January 26. The paper 

claims that the texts published in December 2010 claimed that almost all Zepter‟s companies, 

according to reports by government authorities, have been accumulating losses for years and 

that they were cutting on the number of employees. “Kurir” journalists also wrote that it was 

suspected that the proceeds of these companies were somehow siphoned out of the country 

on the accounts of Zepter‟s companies abroad, to off-shore destinations. “Kurir” also reported 

that it had learned that charges for violating the Law on Tax Proceedings were filed against 

Zepter. The daily claims its reporters were not able to obtain a comment from Zepter over 

these claims and that his representative in Serbia Mirko Rasic insulted “Kurir” reporter when 

she called him to get a statement. 

 

The courts in Serbia traditionally do not have a favorable attitude towards multimillion 

claims and it is highly unlikely that the plaintiff in this case will be awarded even fifty times 

less the claimed amount, even if the claim is deemed justified. For that reason, these claims 

are rightfully considered as a pressure tool against media. However, an objective problem 

arising from such disputes is the fact that the court and legal office fees to be incurred by the 

media are charged according to the rate of the claim. According to the Law on Court Fees, the 

tax for the counter-statement alone to the claim worth 100 million dinars would amount to 

48.750,00 dinars. The attorney fee for writing the counter-statement, as well as for each 

hearing, would amount to 31.250,00 dinars, namely 32.500,00 dinars, under the official 

attorney tariff. In view of the financial hardships endured by most media in Serbia, the 

danger of getting exposed to such costs, regardless if the claim of the plaintiff is justified or 

not, or whether the media will be entitled to a refund or not, leads to self-censorship, 

refraining from investigative texts and media conformism. 

 

1.4. On February 14, 2011, the daily “Danas” published a column written by the Vice-

President of the Muslim Youth Club Aida Rasljanin. The controversial text, rife with personal 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for January/February 2011 
 

insults and open threats, was a vitriolic attack against Aida Corovic, the President of the non-

governmental organization “Urban in” from Novi Pazar. The reason was Corovic‟s text 

published also in “Danas”, where she criticized the politicization of the right to publicly 

display religious symbols and questioned the authenticity of the “spontaneous collective 

decision” to wear hijabs on the debates of the Faculty for Islamic Studies in Novi Pazar.  Ten 

days later, the media reported that Aida Corovic had been placed under police protection 

over fears that her security might be in danger. 

 

The controversial column is one of the worst personal attacks that have recently occurred on 

the Serbian media scene and a drastic example of a threat against freedom of expression. The 

reactions were unanimous. Serbian President Boris Tadic condemned the demonization of 

Aida Corovic, saying that Serbia was never and will never be a country of nationalism, 

intolerance and hate speech. The Commissioner for the Protection of Equality Nevena 

Petrusic also branded the text of the Muslim Youth Club of the Islamic Community from Novi 

Pazar as overt hate speech. Petrusic pointed to sentences where Aida Corovic was called “a 

person without biography frustrated by failures in her personal life, at the peak of 

menopause” and was blamed for the “mass shooting of unsuitable citizens of Muslim faith”, 

Petrusic said that such phrases were contrary to the principles of dialogue and reasoned 

debate and that they were threatening Corovic‟s integrity, calling for her lynching. In 

Petrusic‟s words, such declarations are an insult to all women, since they contain a gender 

stereotype, according to which all unmarried women are frustrated and unsuccessful, while 

middle-aged women are in a “dangerous” state called menopause. We believe that there is 

nothing much to add to Petrusic‟s assessment. 

 

2.2. The Primary Court in Pancevo has sentenced Milana Savic, the Director, and Marija 

Andric, the Editor-in-Chief of the “Pancevac pres” newspaper, each to nine months of 

imprisonment two years probationary sentence, Politika reported in its edition on January 15 

edition. “Pancevac pres” was previously obliged to change its name.  In the meantime, Milana 

Savic has ceased to be the Director, while in November last year, the newspaper ceased to be 

published altogether. The Primary Court in Pancevo delivered its verdict for the criminal 

offense of unauthorized use of someone else‟s company. 

 

Article 233 of the Criminal code of the Republic of Serbia provides for the criminal offense of 

unauthorized use of someone else‟s company, namely unauthorized use of someone else‟s 

business name and other special product or service label, as the said offense is called since 

the enforcement of the amendments to the Criminal code in 2009. “Pancevac pres” was first 

published in February 2008 by a group of journalists and other staff of the then top-selling 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for January/February 2011 
 

local paper in Serbia, “Pancevac”, after they failed to buy the paper while it was being 

auctioned in privatization. From February to October 2008, when the court ordered that the 

paper‟s name be changed, “Pancevac pres” resembled to “Pancevac” with its headlines, 

appearance, graphics and names of regular columns. The court found that this fact might be 

confusing for the readers. The owner of “Pancevac” filed charges for unfair competition and 

after nine months, “Pancevac pres” had to change its name. After having started to lose 

advertisers and being financially on the rocks, the newspaper was finally shut down in 

November 2010. On the other hand, “Pancevac” is in serious trouble because of the debt 

incurred when the paper was the guarantor for a loan obtained by another company from the 

same group, whose privatization contract was in the meantime cancelled by the Privatization 

Agency. Media operating under the same or similar external labels – names or graphic 

elements – are not rare occurrences in Serbia. Such cases were typically arising after the 

acquisition of a certain media outlet, where such acquisition was not endorsed by some or all 

the newsroom staff, which would then usually have established their own newspaper/station. 

One of the first cases happened back in the late nineties, when Milosevic‟s regime took over 

Radio B92, after which B92 reporters launched a new program named B2-92 on the 

frequency of the then Treci program of Studio B (Channel 3). In other cases, “renegade” 

newsrooms would usually add the word “independent” or “new” to the name of their former 

media outlet. The case of “Pancevac pres”, however, is the first one that has resulted in an 

epilogue, namely a prison sentence, which is in this case a probationary one. Under the 

Criminal code, unauthorized use of someone else‟s business name and other special product 

or service label is defined as using someone else‟s business name, seal or other special 

product or service label, or the insertion of specific features of these labels in one‟s own 

business name, seal or other special product or service label, with the aim to deceive the 

customers of the product or service in question. The above described offense shall be subject 

to a fine or a prison sentence of up to three years. The fact that in the case of “Pancevac pres” 

the court pronounced a prison sentence is, among other things, a sign of increased 

intellectual property protection in Serbia. 

 

2.3. In mid-January, the media reported that the Higher Court in Novi Sad, presided by 

Judge Stanimirka Lalovic, had ordered the responsible editor and the founder of the Sremski 

Karlovci newspaper “Karlovacki list”, to pay 400.000,00 dinars damages to Sava Pavlovic 

from the same town, for anguish and breach of privacy, as well as 84.600,00 dinars of court 

and legal fees that the newspaper was ordered to repay him. The proceedings were conducted 

over a text published in “Karlovacki list” in April 2009, which concerned the row between the 

Vice-President of the Municipal Council Sremski Karlovci and Financial Advisor to the Head 

of the Southern Banat District Goran Savic and security worker Sava Pavlovic. “Karlovacki 

list” reported that the argument had taken place on March 31 in the offices of the Southern 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for January/February 2011 
 

Banat District in Novi Sad. According to the report, Pavlovic was subsequently taken to the 

police station to give a statement, while Savic reportedly sought medical assistance. 

“Karlovacki list” also published Pavlovic‟s statement given to the media in which he claimed 

that the whole row was stage-managed and that he was the victim of a smear campaign over 

his membership in the Democratic Party of Serbia (DSS). The text contained a photograph of 

Sava Pavlovic which the newspaper had stored in its archive and which was obtained from 

Pavlovic personally a year before, when he was running as a DSS candidate on the elections. 

 

From the controversial article itself it is difficult to discern why the Higher Court in Novi Sad 

found that, in the concrete case, the duty of due journalist attention was breached, which is, 

under the Public Information Law, a condition for the responsible editor and founder of the 

public media outlet to be liable for damages. According to information available to the 

authors of this text, “Karlovacki list” merely conveyed undisputed facts and quoted the 

statement of the President of the Executive Board of the Democratic Party in Sremski 

Karlovci – the party which Savic is a member of – as well as a statement by Pavlovic himself. 

Both statements were also published by other media. Particularly unclear is the court‟s 

conclusion that Pavlovic‟s photograph was published without authorization. The Public 

Information Law stipulates that a photograph may not be published without the consent of 

the person on the photograph, if that person is clearly recognizable on the said photograph. 

However, the Law provides for several exceptions: one of these exceptions is that no consent 

shall be required if the person on the photograph has intended the same to be communicated 

to the public. The position of the Higher Court in Novi Sad, that a photograph may not be 

used but for the very purpose it was intended for public communication (which in this case 

should mean that Pavlovic‟s photograph may have been used to present him as an election 

candidate, but not for other purposes), represents a restriction to freedom of expression that 

is not founded in the law. Such restriction, if endorsed in court practice, would take away all 

purpose from keeping a media archive and practically disable the use of archived 

photographs, even where such photographs are intended for the public. The decision of the 

Higher Court in Novi Sad is a first-instance decision and may be subject to an appeal with the 

Appellate Court in Novi Sad. 

 

2.4. The Commercial Court in Leskovac sentenced the Radio broadcasting company 

“EMA” from Bujanovac and its Director Oliver Trajkovic to a fine in the total amount of 250 

thousand dinars, for the offense provided for by Article 215, paragraph 1, subparagraph 7) 

and paragraph 2 of the Law on Copyright and Related Rights. The court found that the 

station in question failed, in January, February, March, April, May, June and July 2010, to 

furnish the Organization of Phonogram Producers of Serbia (OFPS) with the log of used 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for January/February 2011 
 

phonograms. The station appealed the verdict with the Commercial Appellate Court in 

Belgrade. 

 

There are more than 100 commercial offense proceedings currently underway in Serbia 

under Article 215, paragraph 1, subparagraph 7) and paragraph 2 of the Law on Copyright 

and Related Rights, against legal persons founders of media, radio and TV stations, over 

alleged failure to furnish to the OFPS information on the name of the protected object, 

frequency and scope of use, as well as on other circumstances relevant for calculating the fee 

charged under the tariff. The duty to submit information about the name of the protected 

object, frequency and scope of use, as well as on other circumstances relevant for calculating 

the fee charged under the tariff, is determined by Article 187 of the Law on Copyright and 

Related Rights. The series of similar cases, including the one of Radio “EMA”, represent, in 

the belief of the authors of this Report, a refusal by OFPS to receive the said log, rather than a 

failure of the stations to submit them. This is due to the legal chaos created by OFPS, when 

that organization adopted a number of legal acts regulating the same matter in different ways 

– the contents of the log and the form of submission. The founders of media, radio and TV 

stations, are thus led to a situation of absolute legal uncertainty. Namely, according to Article 

187, paragraph 5 of the Law on Copyright and Related Rights, the OFPS may pass its own 

general acts determining how and in what form the stations must submit a log of used 

phonograms. What happened is that OFPS has prescribed the different ways and the form in 

which the log of used phonograms may be submitted, in its two general acts – the Tariff of 

the fees charged by the OFPS to the users (published in the Official Gazette of the Republic of 

Serbia no. 94/2009) and the Rules on submitting used phonograms‟ log by broadcasters, 

(which was never published in the Official Gazette, but may be found at: 

http://www.ofps.org.rs/fileadmin/user_upload/DOCS/1Pravilnik_o_prijavi_emitovanih_fo

nograma_od_strane_emitera.pdf). That, in turn, has resulted in an arbitrary pressing of 

commercial offense charges against radio or TV stations for failure to procede under any of 

the said two acts. Moreover, both the Tariff and the Rules deviate from Article 187, paragraph 

2 of the Law on Copyright and Related Rights, by unlawfully broadening the requirements 

that the media must fulfill. Punishing legal persons, founders of media – radio and TV 

stations – and the responsible persons – the directors of such stations – for commercial 

offense, in a situation where there are no clear general acts determining in an unambiguous 

way the duties of the said stations, undoubtedly represents interference of the public 

authorities with freedom of expression guaranteed by the Constitution of the Republic of 

Serbia and Article 10 of the ratified European Convention on the Protection of Human Rights 

and Fundamental Freedoms. 

 

 

http://www.ofps.org.rs/fileadmin/user_upload/DOCS/1Pravilnik_o_prijavi_emitovanih_fonograma_od_strane_emitera.pdf
http://www.ofps.org.rs/fileadmin/user_upload/DOCS/1Pravilnik_o_prijavi_emitovanih_fonograma_od_strane_emitera.pdf

